Waar anderen op letten als jij je initiatief presenteert

Je doet mee aan een wedstrijd of een investeerder heeft interesse in je bedrijf. Je moet je initiatief presenteren, maar er zijn meerdere kapers op de kust. Hoe spring je eruit? Philippe Raets weet: jouw eigen verhaal maakt het verschil.

 

Tuurlijk, je moet een goede pitch hebben. Dat is de basis. Maar zelfs als je pitch niet helemaal op rolletjes loopt, ziet je publiek soms potentie. Philippe Raets, voorzitter van het college van bestuur bij ROC Zadkine, kan het weten. Als jurylid bij de Aardig Onderweg Award heeft hij veel presentaties beoordeeld. Hoe overtuig je je publiek? Drie zaken waar juryleden en investeerders op letten.

1. Je motivatie

‘Je moet plezier hebben in wat je doet, dat is de essentie. Je publiek leest je motivatie van je af: aan je lichaamshouding, je stem, de lichtjes in de ogen… Je enthousiasmeert, je maakt een indruk, je beklijft. Een persoonlijke binding met je initiatief is ontzettend sterk, dat zorgt bij de luisteraar voor waardering en sympathie. Bovendien is het noodzakelijk om je initiatief of bedrijf lang in de lucht te houden, om het vuurtje te laten branden. Ook beroemde ondernemers hebben vaak persoonlijke drijfveren. Een emotionele binding draagt ver.’

2. Je voorbereiding

‘Een jurylid of investeerder kan je honderden vragen stellen – technische vragen, financiële vragen, vragen over je visie – en jij moet overal een antwoord op hebben. Of je nu voor het panel staat van Dragon’s Den of voor de jury van de Aardig Onderweg Award: je moet je verhaal overeind zien te houden, zelfs als je nog niet alles weet. Natuurlijk kun je als start-up nog niet alle antwoorden geven voor de komende tien jaar, maar de uitdagingen die op dit moment in jouw domein spelen, moet je kennen. De jury mag jouw concurrenten niet beter in kaart hebben dan jijzelf, want ze moeten erop kunnen vertrouwen dat jij het snapt. Daar draait het om.’

3. Je zelfkennis

‘Stakeholders kunnen vaak uit meerdere opties kiezen. Als ze een paar interessante bedrijven interessant vinden, kijken ze naar de ondernemer. Hoe echt ben je? Hoe goed ken je jezelf? Probeer niet uit te stralen dat je alles weet en kunt, want dat is per definitie niet waar. Niemand kan alles. Je kunt bijvoorbeeld een briljante uitvinder en innovator zijn, maar bedrijfseconomische kennis missen. Veel kun je leren, soms heb je hulp van een ander nodig. Heb jij die hulp? En geef je ruimte om hulp te ontvangen? Anderen toelaten om je initiatief of bedrijf te verbeteren, kan essentieel zijn voor progressie. Kortom: het perfecte verhaal bestaat niet. De sleutel is dat je je bewust bent van je tekortkomingen en op zoek wilt naar oplossingen.’

Lees ook: 5 tips voor een innovatief idee

Waar anderen

op letten

als jij je initiatief

presenteert

Hoe is het

met Brendy

van Baby Verhip?

5 tips

voor een

innovatief idee