Organisatie:
Baby Verhip

Brendy Boogaard

Waarom is Brendy aardig onderweg?

Brendy Boogaard heeft Baby Verhip opgericht vanuit een diep verlangen om de wereld eerlijker en mooier te maken, ook voor volgende generaties. Baby Verhip is babykleding met een goed verhaal. De beste kwaliteit met zo min mogelijk waste. Is je baby eruit gegroeid? Geef het door! Of geef het terug en Baby Verhip zoekt een nieuwe ontvanger. Met een unieke cadeau- en doorgeefdoos en eigen ansichtkaarten wordt duurzame consumptie hip! Een vernieuwend model babykleding in een wereld van snelle seizoenscollecties met een korte levensduur. Brendy’s missie is simpel: elke pasgeboren baby verdient (minimaal) een setje van Baby Verhip. ‘Ik ga door tot we dit bereiken. En intussen bruist het van de ideeën om het concept verder te ontwikkelen. Daar kan deze prijs zeker een steuntje voor in de rug zijn!’

Wat gaat Brendy doen met de prijs?

"Door de continue dialoog met onze doelgroep weet ik dat uitbreiding in onze collectie gewenst is. Even voor de duidelijkheid: hier doel ik niet op trendgevoelige seizoenscollecties. Ik steek niet onder stoelen of banken dat ik dat in de wereld van babykleding totale onzin vind. Onze eerste collectie is dan ook een zogenaamde ‘never out of stock’ collectie, oftewel: hij blijft altijd te koop en hoeft dus nooit in de uitverkoop. Dat betekent echter niet dat uitbreiding in de breedte niet gewenst is. Ik ben namelijk begonnen met een bloesem (roze) en oceaan (blauwe) lijn. Steeds vaker spreek ik ouders die gedurende de zwangerschap nog niet willen weten wat het geslacht van hun baby is. En aangezien verhip bij uitstek het eerste pakje biedt dat je meeneemt naar het ziekenhuis, wil ik ook die mensen kunnen bedienen. Ze vragen me om een mintgroene collectie, die voor zowel jongens als meisjes geaccepteerd is. En die wil ik dolgraag voor hen ontwikkelen. Tot slot is er een duidelijk verzoek van ouders en verplegend personeel van te vroeg geboren baby’s. Juist voor de kwetsbare huidjes van deze baby’s is 100% biologisch katoen enorm belangrijk. Dit is een niche markt en daarom kostbaar om als startup hiervoor te ontwikkelen. Want zoals mijn missie luidt: élke pasgeboren baby verdient een setje babykleding met een goed verhaal!"

Wat is de droom van Brendy?

"Een grote wens is het ‘geef het door’-concept verder te ontwikkelen. Dit onderscheidt verhip namelijk van andere duurzame (baby)kledingmerken en is wat mij betreft hét middel om duurzame consumptie onder ouders op een leuke manier te stimuleren. Het begin is er, want we hebben een mooie verpakking en eigen ansichtkaarten om het doorgeven te stimuleren, maar het is mijn wens om hierin nog veel verder te gaan. Ik zie het al helemaal voor me. Op elke doos komt een (liefst scanbare) code. Ouders die verhip-kleding kopen of cadeau krijgen voeren die unieke code in op onze website en daar kunnen ze een ‘paspoort’ aanmaken. Ze vertellen daarin wie de kleertjes draagt en plaatsen er eventueel een leuke foto van hun baby bij en laten alvast een wens achter voor de volgende baby. Als de baby eruit is gegroeid, geven ze de kleding in de doos weer door aan een baby in hun omgeving. En als de volgende ouders ook weer inloggen met de code, wordt de reis die de kleding heeft afgelegd meteen zichtbaar. Ze zien welke baby’s het al hebben gedragen en daarmee wordt ook de impact van hun doorgeefgedrag meetbaar. Bij elke keer doorgeven besparen de ouders namelijk water, chemicaliën, CO2-uitstoot en voorkomen ze afval. Daar mogen ze heel trots op zijn!"